Interactieve Video Veiligheid
(IVV) |
|
|
Doel |
Leren van de veiligheidsregels in de praktijk.
|
Quote |
'Dit is pas leuk, net een computerspel.'
Karl Hoglitz, procesoperator, Exxon Raffinaderij in Ingolstadt (D)
|
Thema's |
- Toegangsprocedure
- Aan- en afmelden
- Veilig werkvergunningenstelsel
- Melden van incidenten
- Persoonlijke beschermingsmiddelen
- Alarmering
- Brand blussen
- Werken op hoogte
- Werken in besloten ruimtes
- Geen alcohol
- Gebruik van gereedschap
- Verkeersregels
- Afvalverwerking
- Signalering
- Gelijktijdige werkzaamheden
- H2S
- Laswerkzaamheden
|
Didaktiek |
De cursist volgt actief het programma op een computerbeeldscherm
of op een projectiescherm. Hij beantwoordt met de muis de door de computer
gestelde vragen. Hij reageert op videofragmenten waarin een onveilige
situatie wordt getoond. De wil om op het goede moment in te grijpen
maakt de veiligheidstraining tot een spannende en leuke bezigheid.
Het basisprincipe voor veilig werken is het leren herkennen van onveilige
situaties en het juist reageren hierop. Daarvoor moet men beschikken
over:
- basiskennis van veilig werken;
IVV brengt deze kennis over en toetst die vervolgens.
- een goed waarnemingsvermogen.
Dit vermogen wordt door IVV bevorderd.
|
Toets |
Ja.
|
Doelgroep |
Iedereen die moet werken in een chemisch bedrijf.
|
Branche |
Chemische industrie.
|
Media |
Cd-rom
Video
Foto
Audio
|
Leerroute |
Ja.
Per doelgroep wordt een aparte leerroute vastgelegd waarin verschillende
thema’s kunnen worden behandeld.
|
Documentatie |
Ja.
De geregistreerde cursistengegevens worden zeer gedetailleerd weergegeven.
Talrijke statistieken over het gebruik en de scores kunnen worden opgevraagd.
Ook is er een vraaganalyse. Een deelnemerscertificaat met bedrijfslogo
kan worden afgedrukt.
|
Editor |
Ja.
Met behulp van de editor kunnen teksten online door aan de eigen bedrijfsomstandigheden
worden aangepast. Ook kan eigen beeldmateriaal worden toegevoegd.
|
Talen |
Nederlands, Duits, Engels en Italiaans.
|
Studietijd |
2 uur.
|